تأثیر کاهش استرس با روش مدیتیشن تمرکزی بر مقدار قندخون ناشتا در زنان دارای اضافه وزن و چاق

 6 مارس 2015 – درمانی بنام کاهش استرس مبتنی بر آگاهی ذهن یا مراقبه ( MBSR) می تواند به کاهش قندخون ناشتا و بهبود کیفیت زنان دارای اضافه وزن و چاق کمک کند.

MBSRیک برنامه ی مدیتیشن تمرکزی است در این روش فرد بروی زمان حال تمرکز کرده و از افکاری که به سطح  می آیند قدردانی می کند و به مشاهده ی بدون قضاوت این افکار می پردازد. این تکینک در آمریکا توسط پرفسور Zinnدر دانشکده ی پزشکی دانشگاه ماساچوست ابداع شد در این تمرینات فرد برافکار، احساسات و حس های بدن در زمان انجام تمرین، بدون قضاوت و بدون واکنش تمرکز می کند و اینکار را از طریق ورزشهای آگاهانه ای مانند تنفس آگاهانه انجام می دهد.

MBSRمی تواند برای زنان دارای اضافه وزن و چاق مفید باشد زیرا مشخص شده است این نوع  مدیتیشن موجب کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی این افراد می شود.

دکتر Raja-Khanاستادیار زنان و زایمان در کالج ایالتی pennمی گوید: در زنان چاق یا دارای اضافه وزن، استرس ممکن است در افزایش ابتلا به دیابت  و بیماریهای قلبی عروقی نقش داشته  باشد.

روش MBSRبطور قابل توجهی سبب کاهش قندخون ناشتا و بهبود کیفیت زندگی این افراد بدون تغییر وزن یا تغییر در میزان مقاومت به انسولین  آنها می گردد.

افزایش آگاهی و کاهش استرس ممکن است منجر به تغییرات فیزیولوژیکی درمحور هیپوتالاموس- هیپوفیز – آدرنال یا سیستم  عصبی سمپاتیک شود که نتیجه ی آن کاهش مقدار قند خون است.

دکتر Raja-Khanوهمکارانش یک کارآزمایی تصادفی بروی 86 زن چاق یا دارای  اضافه وزن که از نظر سنی و نمایه ی توده ی بدنی مشابه بودند انجام دادند.

این افراد  بمدت  8 هفته  در کلاسهای MBSRیا کنترل آموزش سلامت( HEC)شرکت  کردند. قندخون ناشتا درشروع  تحقیق و درهفته هشتم و شانزدهم پس از تحقیق اندازه گیری شد، همچنین درهمین  برنامه ی زمانی تمام شرکت کنندگان به  پرسش نامه هایی پاسخ دادند.

نتایج بررسی اطلاعات بدست آمده نشان می دهد نمرات آگاهی گروه MBSRنسبت به گروه HECبطور قابل توجهی افزایش و به همین ترتیب نمرات درک استرس در آنها به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

این در حالیست که خواب، افسردگی، اضطراب و درکل پریشانی روانی درهر دو گروه  بهبود یافته و مقدار قندخون ناشتا در گروه  MBSRنسبت به HECبطور قابل توجهی کاهش یافته است. همچنین کیفیت زندگی افراد گروه MBSRنسبت به گروه  HECبسیار بهبود یافته است.

وزن، نمایه ی توده ی بدنی ، فشار خون، هموگلوبین A1C، انسولین ناشتا، مدل همواستازی ارزیابی  مقاومت  به انسولین (HOMA-IR) و پروتئین واکنشی cبا حساسیت بالا (hs CRP)درهر دو  گروه یکسان بود.

دکتر Raja-Khanمی گوید: با توجه به افزایش اپیدمیک چاقی ودیابت این تحقیق به عموم مردم مرتبط می باشد، نتایج این تحقیق نشان می دهد با مدیریت  استرس بخصوص از طریق مداخلات مبتنی بر مراقبه ی  آگاهانه مانند روش MBSR(مدیتیشن تمرکزی) می توان میزان دریافت استرس را کاهش داده  و مقدار قند خون را در زنان چاق یا دارای اضافه وزن کاهش  داد و کیفیت زندگی این افراد را ارتقاء بخشید.

نتایج این تحقیق از ادغام مداخلات مبتنی بر آگاهی ذهن در روشهای رایج طبی پیشگیری و درمان چاقی و دیابت پشتیبانی میکند.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150306181815.htm